PlayStation Forum - PS5, PS4, PS3, PS2, PSone, PSP, PS Vita Forum
Alan Wake (Xbox 360) - Wersja do druku

+- PlayStation Forum - PS5, PS4, PS3, PS2, PSone, PSP, PS Vita Forum (https://playstationforum.pl)
+-- Dział: HydePark (https://playstationforum.pl/forum-hydepark)
+--- Dział: Inne konsole (https://playstationforum.pl/forum-inne-konsole--269)
+---- Dział: Recenzje gier (https://playstationforum.pl/forum-recenzje-gier--276)
+---- Wątek: Alan Wake (Xbox 360) (/thread-alan-wake-xbox-360)



Alan Wake (Xbox 360) - Ged - 26-12-2016

[Obrazek: en-INTL_L_Xbox360_Alan_Wake_73H-00013.jpg]

Zacznę od tego że to moja pierwsza ukończona gra na Xboxa 360 oraz pierwsza recenzja na tym forum (mam nadzieję że nie ostatnia). Alan Wake jest grą z gatunku survival horror. Tytułowy bohater jest pisarzem który od 2 lat cierpi na niemoc twórczą, aby odzyskać wenę postanawia wyjechać ze swoją żoną Alice do miasteczka Bright Falls. Jednak ich odpoczynek nie trwa długo gdyż krótko po wynajęciu domku Alice znika a Alan budzi się kilka dni później w samochodzie rozbitym w lesie. O fabule nie będę pisał więcej ponieważ samodzielne jej odkrywanie to największy atut gry. Gra podzielona jest na 6 rozdziałów, na początku każdego z nich jest filmik streszczający poprzedni rozdział co dodaje klimatu filmowego oraz pomaga nam nie pogubić się w fabule jeśli np gramy z dużymi przerwami. Gra czerpie inspiracje pełnymi garściami z klasyki horrorów filmowych oraz książkowych (już na początku mamy cytat Stephena Kinga) fani Hitchcocka, Kinga, Lovecrafta będą w siódmym niebie.

Zabawa polega na poruszaniu się po wspomnianym miasteczku i jego okolicach, interakcji z mieszkańcami, odnajdywaniu fragmentów napisanej książki i walce bądź ucieczce przed przeciwnikami. W trakcie wyprawy odwiedzamy m.in. latarnię nad jeziorem i przedzieramy się przez gęsty las w górach. Przemieszczamy się zarówno piechotą, jak i za kierownicą kilku pojazdów. Za przeciwników oprócz opętanych mamy także przedmioty przejęte przez mroczną moc oraz ptaki,

W grze dość ciekawie wykorzystano użycie latarki (występuje kilka rodzajów latarek różniących się pojemnością i mocą baterii) która służy nie tylko rozświetlania mroku ale także do walki - za jej pomocą osłabiamy opętanych a następnie wykańczamy ich z broni palnej. Arsenał broni jest niewielki ale mi to nie przeszkadzało - w końcu gramy w survival horror a nie shooter. Podstawową bronią jest rewolwer , później dochodzi obrzyn (który można wymienić na obrzyn automatyczny i karabin myśliwski), dwie bronie rzucane (flary rozświetlające najbliższe otoczenie bohatera oraz granaty typu flashbang, które swoją eksplozją zabijają „na amen” grupki Opętanych) oraz dodatkowy pistolet na flary, pełniący tu rolę prawdziwej wyrzutni rakiet.

Graficznie Alan Wake mi się podobał, absolutnie doskonałe są wszystkie efekty graficzne związane z ciemnością: mrok wijący się wokół opętanych czy czarna mgła wypełniająca urocze za dnia okolice Bright Falls (mimo że większość gry toczy się w nocy to właśnie za dnia widać pełnię piękna grafiki w tej grze).

Równie wysoką klasę prezentuje sfera dźwiękowa. Voice-acting jest pierwszej próby, wszystkie dolatujące z głośników gwizdy, wichry, strzały czy krzyki „robią dobrą robotę”, a stworzona przez Petriego Alanko ścieżka dźwiękowa idealnie buduje klimat.

Jeśli chodzi o słabe strony tej gry to:
- liniowość (w grze mamy w zasadzie jedną wytyczoną ścieżkę i ciężko się zgubić - mamy dodatkowo radar koło minimapy)
- długość (gra jest dosyć krótka)
- brak jakichkolwiek zagadek
- słabo straszy
- momentami zbyt duży nacisk na eksterminacje przeciwników (końcówka gry)

Podsumowując Alan Wake jest dobrą grą, ze świetnie napisanym scenariuszem, godną polecenia każdemu fanowi horrorów. Polecam grać tylko w nocy.

Ocena 8 / 10


Trailer https://www.youtube.com/watch?v=sSB4QcQMm6E
Screeny http://www.gry-online.pl/S026.asp?ID=3596&GRA=5096