PlayStation Forum - PS5, PS4, PS3, PS2, PSone, PSP, PS Vita Forum
Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Wersja do druku

+- PlayStation Forum - PS5, PS4, PS3, PS2, PSone, PSP, PS Vita Forum (https://playstationforum.pl)
+-- Dział: PlayStation 2 (PS2) - Sprawy techniczne (https://playstationforum.pl/forum-playstation-2-ps2-sprawy-techniczne)
+--- Dział: Tutoriale (https://playstationforum.pl/forum-tutoriale)
+--- Wątek: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER (/thread-uruchamiamy-gry-na-ps1-przez-smb-popstarter)



Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Yohokaru - 20-09-2016

UWAGA: LINKI UMIESZCZONE NA GÓRZE SĄ JUŻ NIESTETY NIEAKTYWNE. PONIŻEJ LINK DO FOLDERU ZAWIERAJĄCEGO PLIKI
- POPS_IOX.PAK
- POPSTARTER.ELF - Najnowsza BETA 17 WiP
- CUE2POPS oraz POPS2CUE, pliki *EXE

https://drive.google.com/drive/folders/0ByLFxcbIRn62dXByMFdSZnBDQ1U?usp=sharing


Z racji, że emulacja szaraczka rozkwita w najlepsze na starej czarnulce, postanowiłem przygotować drobny tutorial, który pozwoli uruchamiać gry z PS1 przez SMB (kabel ethernetowy).

Najnowsza wersja pliku POPSTARTER.ELF to WIP 06 b15 (09/19/2016), zamieszczona poniżej. Podziękowania dla krHACKena za przygotowanie programu. Postaram się informować o pojawiających się aktualizacjach.

Co będzie nam potrzebne?
- konsola PlayStation 2 z zainstalowanym FMCB oraz unofficial Launch ELF
- najnowszy build Open PS2 Loader - TUTAJ
- moduły internetowe, które skopiujemy do karty pamięci TUTAJ
- główny plik *ELF POPSTARTER - TUTAJ
- CUE2POPS, narzędzie do konwersji obrazów bin/cue do formatu POPSTARTER *VCD - TUTAJ
- plik POPS_IOX.PAK - TUTAJ

Część PC

Zanim zaczniemy zabawę z grami na konsoli, najpierw trzeba przygotować uzupełnienie serweru PS2SMB, z którego uruchamiasz gry na system PS2. Zakładam, że serwer SMB masz już gotowy, dlatego nie zamierzam go tłumaczyć w tym poradniku.

1. W folderze udostępnianym do OPL tworzymy podfolder o nazwie POPS i wrzucamy do niego pliki POPSTARTER.ELF oraz POPS_IOX.PAK
2. Wypakowujemy paczkę modułów sieciowych i otwieramy pliki IPCONFIG.DAT oraz SMBCONFIG.DAT za pomocą zwykłego notatnika:

a)W pliku IPCONFIG.DAT wpisujemy adres sieciowy naszej konsoli PS2. Można go przepisać z ustawień sieciowych Open PS2 Loader.

Wszystkie trzy numerki przepisujemy w jednym wierszu, zachowując spację pomiędzy nimi. Przykładowo:

192.168.0.13 255.255.255.0 192.168.0.254

b) W pliku SMBCONFIG.DAT wpisujemy adres IP naszego komputera (można go sprawdzić za pomocą komendy ipconfig w wierszu poleceń) oraz nazwę udostępnionego folderu. W przypadku konta użytkownika zabezpieczonego hasłem, wpisujemy także nazwę użytkownika oraz hasło. Jeśli nie, konto użytkownika jest zbędne. Przykładowo:

192.168.0.254 Nazwa mojego folderu

3. Zapisujemy zmiany w obydwóch plikach. Tak, cały folder POPSTARTER wraz z modułami jest gotowy do skopiowania na kartę pamięci PS2 przez Pendrive. Należy pamiętać o tym, że nośnik musi być sformatowany do FAT32

Tworzenie zgodnych obrazów gier

1. Zgrywamy nasze gry na PS1, używając chociażby ImgBurn do formatu bin/cue.
2. Rozpakowujemy zawartość archiwum CUE2POPS 2.2. Otrzymujemy batcher exe
3. Stworzony plik *cue przeciągamy na plik *exe. Pojawi się informacja w wierszu poleceń o tworzeniu pliku *VCD
4. Gdy okno zniknie, gotowy plik *VCD kopiujemy do folderu POPS w naszym udostępnionym SMB
5. Zmieniamy nazwę pliku POPSTARTER.ELF. Odtwarzając gry przez SMB, pliki ELF muszą mieć prefix SB. Zatem, nasz plik uruchamiający to będzie SB.nazwa obrazu VCD.ELF Przykładowo:

Spyro 2 - Ripto's Rage.VCD
SB.Spyro 2 - Ripto's Rage. ELF


W ten sposób, otrzymujemy gotową grę do uruchomienia przez emulator.

Rozpoznawanie POPSTARTERA przez Open PS2 Loader

1. W głównym folderze udostępnionym dla PS2 (u mnie PS2SMB) tworzymy plik conf_elm.cfg. Otwieramy go przez zwykły notatnik.
2. Plik ten służy jako lista gier na PS1 dla Open PS2 Loader. Jeżeli chcemy, aby nasz obraz - tu posłużę się dalej przykładem Spyro 2 - był widoczny, musimy go dodać do listy. Przykłądowo:

Spyro 2 - Ripto's Rage=smb:/POPS/SB.Spyro 2 - Ripto's Rage.ELF

3. Zapisujemy zmiany i wychodzimy z notatnika. Część PC została zakończona, przenosimy się do konsoli.

Część PS2

1. Na kartę pamięci kopiujemy (za pomocą Unofficial Launch ELF) załączony na samej górze Open PS2 Loader oraz przygotowany przez nas wcześniej folder POPSTARTER z modułami.
2. Uruchamiamy Open PS2 Loader
3. W 'Display Settings' ustawiamy wyświetlanie "ELM Loader Menu". Zapisujemy zmiany i wychodzimy z OPL
4. Przy następnym uruchomieniu OPL lista gier na PS1 powinna być widoczna pod ikonką szaraczka. Jeżeli wszystko zostało wykonane prawidłowo, nasz emulator uruchomi się po wybraniu gry i załaduje pozycję.

Aby wyjść z emulatora, w trakcie rozgrywki wciskamy R1+L1+SELECT+START jednocześnie. W oknie dialogowym z japońskimi napisami kierujemy D-Padem w lewo i zatwierdzamy Kółkiem.

UWAGA: Każda kolejna dodana gra potrzebuje osobnego pliku POPSTARTER.ELF. Najlepiej mieć zapasowy oryginalny plik, zmieniać jego nazwę pod daną grę oraz kopiować do udostępnionego folderu POPS

W ramach ciekawostki, zamieszczam link do oficjalnej listy kompatybilności oraz wyniki własnych testów.

Lista - TUTAJ

Testowane gry:
Black Dawn - NIE
Bloody Roar 2 - TAK
Crash Bandicoot - TAK
Crash Bandicoot 2 - Cortex Strikes Back - TAK
Crash Bandicoot 3 - Warped - TAK
Crash Team Racing - TAK
Crash Bash - TAK(migające postacie, do poprawienia)

Gran Turismo - TAK
Kula World - TAK
MediEvil - TAK

MTV Snowboarding - NIE
Rapid Racer - TAK
Rayman - TAK
Rollcage - TAK
Spyro 2 - Ripto's Rage (NTSC, CRACK) - TAK (bez Cracka się zawiesza)
Sled Storm - TAK
Speed Freaks - NIE

Team Buddies - TAK

Worms Armageddon - NIE
V-Rally 2 - Championship Edition - TAK (zwolnienia przy większej ilości oponentów)
Hydro Thunder - NIE
Medal of Honor - TAK
Medal of Honor - Underground - TAK
Quake II - TAK
Disruptor - TAK
FAQ #001 - Gra X mi nie działa, jestem pewien, że wszystko dobrze zrobiłem. Co robić?

Na początek, warto rzucić okiem na listę kompatybilności, celem sprawdzenia czy gra współpracuje z emulatorem. Jeśli wpis pochodzi z przestarzałej wersji emulatora bądź gry nie ma na liście, warto zainteresować się trybami kompatybilności.

Tryby Kompatybilności - TUTAJ

Tryby kompatybilności włączamy, wrzucając jeden z siedmiu zamieszczonych plików PATCH_Y.BIN do lokalizacji smb:/POPS/X X to tytuł Twojej gry i nazwa folderu, w którym POPSTARTER trzyma wirtualną kartę pamięci PS1. Każdy działa troszeczkę inaczej i kto wie, być może jeden z nich pomoże uruchomić Twoją grę. Jeśli jeszcze nie ma folderu X, należy go stworzyć. Dla zainteresowanych, podaję opis działania trybów (ENG)

Cytat:0×01 help restoring the music/voices in several games (seria Spyro the Dragon)
0×02 a variant of mode 0×01, with a second hack for not breaking the MDECoding of FMVs (was designed for the Colony Wars series)
0×03 can be used if the mode 0×01 doesn’t provide the expected results
0×04 prevent the emulator from writing a garbage value in two of the virtual GPU registers (fixes slowdowns, flickering, and many other glitches)
0×05 made for fixing the cutscenes of the PAL Resident Evil: Director’s Cut
0×06 disable the OSD shell of the emulator’s built-in BIOS, making some games that freeze on startup run
0×07 fixes the missing textures problems (example : Tomb Raider III )

WAŻNE: Trybów kompatybilności nie można ze sobą łączyć. Jeśli PATCH_1.BIN nie pomaga, kopiujemy PATCH_2.BIN, usuwając z folderu PATCH_1.BIN, tak do skutku. Jeżeli tryby kompatybilności nie pomagają, pozostaje czekać na usprawnienie kompatybilności w następnej wersji emulatora!

FAQ #002 - Chcę zagrać w grę wielopłytową. Jak to zrobić?

W najnowszym buildzie POPSTARTER pojawił się dokończony mechanizm zmiany płyty, dzięki czemu możemy zagrać w gry wielopłytowe (seria Final Fantasy, Metal Gear Solid, et cetera) Przedstawiam zatem drobną instrukcję obsługi gier wielopłytowych. Posłużymy się przykładem Metal Gear Solid.

1. Tworzymy plik DISCS.TXT. Otwieramy go w Notatniku.
2. Wpisujemy w nim nazwy wszystkich obrazów VCD naszej gry. Przykładowo:

Metal Gear Solid CD1.VCD
Metal Gear Solid CD2.VCD


3. Zapisujemy zmiany i kopiujemy plik do smb:/POPS/Metal Gear Solid
4. W trakcie rozgrywki, jeżeli gra nas poprosi o zmianę płyty, stosujemy podane niżej kombinacje przycisków:

Select+L2+R2+ - Otwarcie wirtualnej klapki napędu
Select+L2+R2+Up - Włożenie dysku nr 1 (DISCS.TXT - wiersz 1)
Select+L2+R2+Right - Włożenie dysku nr 2 (DISCS.TXT - wiersz 2)
Select+L2+R2+Down - Włożenie dysku nr 3 (DISCS.TXT - wiersz 3)
Select+L2+R2+Left - Włożenie dysku nr 4 (DISCS.TXT) - wiersz 4)
Select+L2+R2+ - Zamknięcie wirtualnej klapki napędu


UWAGA: Limit dysków na jedną grę to 4!


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Makaveli - 21-09-2016

Wnoszę o przypięcie wątku dla potomnych.


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Jolek - 25-09-2016

Poradnik bardzo dobry. Na pewno wielu osobom się przyda.

Mam tylko trochę głupich uwag, ale żeby nie trzeba było na to patrzeć.
Choć niektóre mogą się przydać [Obrazek: 8d2ad9671de3.jpg]

Uwagi:
[spoiler]1. Nie wiem czy dobrym pomysłem jest umieszczenie linka do "POPS_IOX.PAK".
Nie zdziwiłbym się również, jakby ten plik zniknął\został usunięty po jakimś czasie,
więc może lepiej plik po prostu poszukać korzystając z google.
Suma kontrolna MD5 (MD5 checksum) pliku "POPS_IOX.PAK":
Kod:
a625d0b3036823cdbf04a3c0e1648901

2. Do uruchamiania gier z PS1 przez SMB za pomocą OPL
nie potrzeba wersji OPL DB (na tej wersji oparty jest poradnik).
Na razie nie zanosi się aby ta dodatkowa karta (POPS) trafiła do oficjalnej wersji OPL, więc...

To samo można uzyskać z karty APPS i np. OPL 0.9.3.
Tworząc\edytując plik ""conf_apps.cfg"

3. Tryby kompatybilności możemy również włączać tworząc plik "CHEATS.TXT" (ma on więcej zastosowań) w katalogu VMC danej gry.
Np:
Kod:
$COMPATIBILITY_0x07

4. Możemy także plik "CHEATS.TXT" wrzucić do folderu "POPS", czyli te ustawienia będą w każdej grze.
Lista kodów specjalnych:
https://bitbucket.org/ShaolinAssassin/popstarter-documentation-stuff/wiki/special_cheats
I włączyć np. gładkie tekstury (smooth textures).
Kod:
$SMOOTH

5. Tylko tryby 0×01, 0×02, 0×03 i 0×05 nie mogą być ze sobą łączone.
Możesz natomiast połączyć tryb 7+1.
Kod:
$COMPATIBILITY_0×01
$COMPATIBILITY_0x07
Źródło.

6. POPStartera można również uruchomić za pomocą FMCB\FHDB OSD (i też będzie wygodna lista), uLe (tu niekoniecznie).
Pliki "*.ELF" można wtedy skopiować np. na MC:
Kod:
"mc0:/POPSTARTER/SB.GRA.ELF"
Ale to pewnie nie każdemu będzie pasowało, ale taka opcja przynajmniej jest.

Ja uruchamiam gry PS1 z USB, więc mi metoda z FMCB pasuje bardziej.
Kod:
mass:/XX.GRA.ELF
[/spoiler]

Jeszcze raz dzięki za polski poradnik.


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Yohokaru - 25-09-2016

fera2 napisał(a):1. Nie wiem czy dobrym pomysłem jest umieszczenie linka do "POPS_IOX.PAK".
Nie zdziwiłbym się również, jakby ten plik zniknął\został usunięty po jakimś czasie,
więc może lepiej plik po prostu poszukać korzystając z google.
Suma kontrolna MD5 (MD5 checksum) pliku "POPS_IOX.PAK":

Jak usuną, to można mi zgłosić i wtedy wgram na serwer ponownie. Początkowo chciałem wkleić za pomocą załącznika do postu, ale coś mi nie wyszło. Starałem się przygotować ten tutorial tak, aby wszystko było w jednym miejscu, więc POPS_IOX.PAK też może być Big Grin

fera2 napisał(a):2. Do uruchamiania gier z PS1 przez SMB za pomocą OPL
nie potrzeba wersji OPL DB (na tej wersji oparty jest poradnik).
Na razie nie zanosi się aby ta dodatkowa karta (POPS) trafiła do oficjalnej wersji OPL, więc...

To samo można uzyskać z karty APPS i np. OPL 0.9.3.
Tworząc\edytując plik ""conf_apps.cfg"

Zobaczymy jak to będzie z tym OPL 0.9.4. Osobiście wolę mieć wszystko pod katalogiem ELM, gdyż w zakładce APPS mam emulatory do NES i SNES Smile Także, daily builds to najnowsze wersje i na nich postanowiłem oprzeć poradnik, gdyż są bardzo stabilne jak na bety Smile

Reesztę informacji oczywiście warto zostawić dla potomnych, zwłaszcza, że sam nie interesowałem się zbytnio możliwościami pliku CHEATS.TXT, głównie ze względu na to iż pliki compatybilności mam w binach, a niczego więcej sam do szczęścia nie potrzebowałem.

Niemniej jednak, dzięki za feedback.


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Jolek - 26-09-2016

(25-09-2016, 20:41)Yohokaru napisał(a): Jak usuną, to można mi zgłosić i wtedy wgram na serwer ponownie. Początkowo chciałem wkleić za pomocą załącznika do postu, ale coś mi nie wyszło. Starałem się przygotować ten tutorial tak, aby wszystko było w jednym miejscu, więc POPS_IOX.PAK też może być Big Grin

Hmm, skoro na oficjalnej stronie (i nie tylko) jest napisane,
żeby nie udostępniać tego pliku (i innych) ani linku na tych forum(ach),
to chyba muszą być ku temu jakieś powody. [Obrazek: chinscratch.gif]

Cytat:Please do not post direct links to the POPS binaries (POPS.ELF, POPS.PAK, POPS_IOX.PAK and IOPRP252.IMG) in this thread.
Źródło.

Cytat:You need to Google Search the following new file (Do not share it here, do not link it here, or anything like that.):

Kod:
POPS_IOX.PAK

NOTE: this file is REQUIRED to make the network modes work

Here is the known MD5 Checksum for this file to make sure you get the right version:
Kod:
a625d0b3036823cdbf04a3c0e1648901
Źródło.

Czy te forum dostanie za ten plik po #$%@, tego to nie wiem,
ale lepiej unikać niepotrzebnych problemów.

Google: "POPS_IOX.PAK".

(25-09-2016, 20:41)Yohokaru napisał(a): Zobaczymy jak to będzie z tym OPL 0.9.4. Osobiście wolę mieć wszystko pod katalogiem ELM, gdyż w zakładce APPS mam emulatory do NES i SNES Smile Także, daily builds to najnowsze wersje i na nich postanowiłem oprzeć poradnik, gdyż są bardzo stabilne jak na bety Smile

[spoiler]Hmm, zakładka POPS w daily build jest dosyć sporo czasu (nie wiem czy nie więcej niż rok),
a do oficjalnej bety jakoś to nie "wlazło".[/spoiler]

Najważniejsze, że poradnik dobry, a że oparty na DB a nie OPL 0.9.3...
Kwestia przyzwyczajenia do tego co kto woli.
Zawsze można napisać inny, a nie się głupio czepiać.[Obrazek: 8d2ad9671de3.jpg]

(25-09-2016, 20:41)Yohokaru napisał(a): Resztę informacji oczywiście warto zostawić dla potomnych, zwłaszcza, że sam nie interesowałem się zbytnio możliwościami pliku CHEATS.TXT, głównie ze względu na to iż pliki compatybilności mam w binach, a niczego więcej sam do szczęścia nie potrzebowałem.

Co z trybami kompatybilności.
[spoiler]Modes 0x01, 0x02, 0x03 and 0x05 cannot be enabled in the same time or combined.
These are variants of the same hack and they are conflicting, so use only use one of them at a time.
Źródło.[/spoiler]

Co do limitów, gier na paru dyskach:
Up to 4 file names in DISCS.TXT. (To jest)
A file name must not exceed 89 characters. (Tego brakuje. Nazwy plików nie mogą przekraczać 89 znaków.)
The VCD files have to be in the same partition/folder. (To jest teoretycznie oczywiste ale też można dodać. Pliki *.VCD muszą być na\w tej samej partycji\folderze.

Aha, poza konkursem polskie tekstury IGR:
https://bitbucket.org/ShaolinAssassin/popstarter-documentation-stuff/downloads/IGR%20Textures%20-%20Polish%20pack.7z


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Yohokaru - 26-09-2016

fera2 napisał(a):Hmm, skoro na oficjalnej stronie (i nie tylko) jest napisane,
żeby nie udostępniać tego pliku (i innych) ani linku na tych forum(ach),
to chyba muszą być ku temu jakieś powody. [Obrazek: chinscratch.gif]

Tamte fora mają swoje zasady, tu są nasze. Nie sądzę poza tym, żeby SONY coś chciało od projektu na martwą konsolę.

Także, dzięki za źródła do informacji, przydadzą się dla bardziej ciekawskich.


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - valmont - 18-01-2017

Witam.
Gdzie mogę pobrać tryby kompatybilności??
Link po wyżej niestety nie działa ;/Sad


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Jolek - 11-02-2017

(18-01-2017, 19:26)valmont napisał(a): Gdzie mogę pobrać tryby kompatybilności??
Link po wyżej niestety nie działa ;/Sad

Tu masz tryby kompatybilności z oficjalnej dokumentacji:
https://bitbucket.org/ShaolinAssassin/popstarter-documentation-stuff/downloads/Compatibility_Modes.7z.

Możesz również utworzyć plik CHEATS.TXT w VMC danej gry i dodać następujący wers:
Kod:
COMPATIBILITY_0x01
Dla trybu 1.
Kod:
COMPATIBILITY_0x02
Dla trybu 2, etc.
Na razie dostępnych jest 7 trybów zgodności.

Link do najnowszej wersji BETA Revision 13, WIP 06, OBT 17 (28-01-2017):
http://aybabtu.chez.com/kHn/SOFTWARES/POPStarter_r13_WIP_06_OBT_20170128.zip.


RE: Uruchamiamy gry na PS1 przez SMB - POPSTARTER - Jolek - 04-08-2018

Obecnie najnowsza wersja POPStartera (r13_RIP_06) posiada blokadę, która uniemożliwia
uruchomienie POPStartera (wyrzuca do PS2 OSDSYS) jeśli znajdzie plik "conf_elm.cfg".
Plik ten jest potrzebny aby wyświetliła się lista gier PS1 w OPL Daily Builds.
Więc polecam aby go usunąć.

Teoretycznie można obejść ten "problem" korzystając z:
POPStarter POOF Project.
Ale...
ja się tym nie bawiłem, ponieważ wolę uruchamiać gry z PS1 za pomocą POPStartera przy użyciu wLe
lub z menu FMCB/FHDB.