PlayStation Forum - PS5, PS4, PS3, PS2, PSone, PSP, PS Vita Forum
DexDrive - czytnik kart pamięci - Wersja do druku

+- PlayStation Forum - PS5, PS4, PS3, PS2, PSone, PSP, PS Vita Forum (https://playstationforum.pl)
+-- Dział: PlayStation (PSone) (https://playstationforum.pl/forum-playstation-psone)
+--- Dział: Sprzęt (https://playstationforum.pl/forum-sprzet--85)
+---- Dział: Testy (https://playstationforum.pl/forum-testy)
+---- Wątek: DexDrive - czytnik kart pamięci (/thread-dexdrive-czytnik-kart-pamieci)



DexDrive - czytnik kart pamięci - Simion - 24-05-2013

Pewnie dla każdego gracza istnieją trzy najważniejsze rzeczy: sprzęt, gry i save. Dwie pierwsze w przypadku awarii tudzież zniszczenia da się odtworzyć lub kupić nowe. W przypadku save sprawa już nie jest taka prosta. Są to często unikalne dane tworzone często godzinami aniżeli dniami z którymi wiąże się masa dobrych wspomnień.
Przy pierwszym PlayStation dane te zapisywane są na 1Mb kartach pamięci podzielonych na 15 bloków. Każdej grze przyporządkowywana jest odpowiednia jej ilość. Lecz jest to naprawdę niewiele a zakup nowej karty to kolejne koszta w czasach świetności szaraczka liczone w dziesiątkach złotych. Teoretycznie dobrym rozwiązaniem są karty "wielomegowe", lecz jeszcze nigdy nie spotkałem takiej karty działającej poprawnie.
Problem braku miejsca na karcie oraz kopii zapasowych rozwiązuje małe urządzenie podłączane do komputera które. Niestety nigdy nie było sprzedawane na rynku polskim. Na szczęście ze Szczecina jest bliżej do niemieckiej stolicy niż do polskiej, co za tym idzie wiele zachodnich zabaweczek można kupić u nas w sklepach, a ja mogę wam je zaprezentować Smile .


DexDrive, bo właśnie o nim tu mowa został wprowadzony na rynek w 1996 roku w dwóch wersjach: PlayStation i Nintendo 64. Po podłączeniu jego do komputera poprzez złącze COM i podłączeniu do zasilania zyskuje się możliwość zaczytywania kart pamięci.


W skład zestawu wchodzą:
- Urządzenie DexDrive
- Zasilacz 12V
- Dwie dyskietki z oprogramowaniem (występowały różne wersje językowe)
- Instrukcja
- Kartonik (inny w wersji USA i Europejskiej)

[Obrazek: 474181_668613619822115_255663001_o.jpg]




Gotowi?! Do startu!! Falstart…

Niestety już jest to wiekowy sprzęt więc nie obędzie się w dzisiejszych czasach bez problemów.
Pierwszym z nich jest pozbawienie większości płyt głównych złącza COM. Kiedyś było ono równie popularne co dzisiejsze USB, lecz niestety wszystko przemija. Oczywiście Chińczycy zapełnili tą lukę na rynku i wypuścili odpowiednie adaptery pod USB.
Kolejny problem to powolna lecz systematyczna rezygnacja z dyskietek których dzisiaj praktycznie nie da się kupić, a tym samym pozbawia się komputery odpowiedniej stacji (obecnie używa się ich jako „instrumenty” muzyczne Tongue ). Byłby to mały problem gdyby program znajdował się na jednym nośniku, lecz został on tak stworzony, że podczas instalacji trzeba żonglować dyskietkami. Problem ten tak naprawdę nie został rozwiązany. Użytkownicy stworzyli własne oprogramowanie, które okazało się o wiele lepsze od oryginalnego.



Zaczynajmy (wreszcie)

Po uporaniu się z podłączeniem urządzenia i instalacją oraz konfiguracją oprogramowania wreszcie możemy rozpocząć zabawy z kartą. Opcji jest naprawdę sporo więc postaram się je opisać po kolei, lecz najpierw chciałbym zaprezentować obydwa programy.


DexPlorer – oryginalne oprogramowanie znajdujące się na dwóch dyskietkach (instalka podzielona). Dostępne w językach angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, duńskim oraz włoskim. Wyróżnia się interfejsem graficzny charakterystycznym dla pierwszych aplikacji windowsowych (win95-98). Obsługuje wszystkie podstawowe funkcje DexDrive.
[Obrazek: 794px-Dexplorer_screenshot.jpg]
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dexplorer_screenshot.jpg



Dexter – aplikacja stworzona przez użytkowników. Pozwala na zarządzanie kartami pamięci z pierwszej konsoli PlayStation oraz obrazami kart pamięci z emulatorów. Może otwierać więcej niż jedną kartę/obraz naraz. Prezentacja save odbywa się w jeden z czterech sposobów: duże ikony, małe ikony, lista, lista z dodatkowymi danymi.
[Obrazek: 964491_668765283140282_386841464_o.jpg]



Dostępne funkcje:
zarządzanie save - możliwość importu lub eksportu pojedynczych stanów gry (w formatach .mc, .mcr, .gme, .vgs, .mcd, .ddf) lub całej zawartości naraz (.mcs, .mcd, .psx), usuwanie save, kopiowanie pomiędzy kartami/obrazami;
formatowanie karty - możliwość przywrócenia karty do stanu pierwotnego;
dane zapisu - uzyskujemy dostęp do dodatkowych danych związanych z plikiem oraz grą, do których normalnie nie mamy dostępu; są to między innymi rozmiar save w KB oraz blokach, rejon gry, kod gry oraz nazwa pliku.

Artykuł napisany dla www.playstationforum.pl . Zakazuje się kopiowania jego fragmentów lub całości bez uprzedniej konsultacji oraz zgody autora. Artykuł z czasem może ulec zmianie.


RE: DexDrive - czytnik kart pamięci - Filip_Rataj08 - 24-05-2013

Nikt na Forum chyba nie ma tylu zabawek co ty. Memor32, DexDrive i wiele innych.

Co do tematu : czekam na dokończenie posta, jestem ciekawy co potrafi to urządzenie.
To jest coś takiego by wgrywać Save na dysk komputera, coś podonego do tego Memora32??


RE: DexDrive - czytnik kart pamięci - Simion - 08-04-2015

Chyba skończone. Nic więcej mi nie przychodzi do głowy.

Można to w sumie nazwać odpowiednikiem Memor32 na szaraczku. Tylko tutaj save to jeden plik o swoim własnym formacie. No i nie mamy możliwości wrzucenia na kartę dowolnych plików - to muszą być save.



PS: Postaram się systematycznie opisywać swoje zabawki do konsol Wink .




EDIT

Do śledzia z COM-em dorobiłem wyjście zasilania. Nie potrzeba już zasilacza do DexDrive Smile .

[Obrazek: 10497003_942846409065500_5854592134581039152_o.jpg]
[Obrazek: 10551502_942846249065516_2500144774116355445_o.jpg]
[Obrazek: 10383720_942846425732165_6827911623942129632_o.jpg]